piątek, 11 sierpnia 2017

8 błędów popełnianych podczas przyrządzania koktajli

Koktajle owocowo-warzywne to prawdziwa bomba witaminowa, mogą nam zastąpić sycący, odżywczy posiłek i dostarczyć naszemu organizmowi niezbędnych składników.
Przyrządzanie takich napojów jest szybkie i proste, jednak czasami popełniamy błędy, które pogarszają ich smak i nie pozwalają w pełni korzystać z ich dobroczynnego wpływu na organizm, w tym na utratę wagi.
Sprawdź jakie błędy są najczęściej popełniane podczas przyrządzania zdrowych koktajli.



1. Za krótko blendujesz/mieszasz koktajl

Dla wielu z nas odpowiednia tekstura zwiększa przyjemność spożywania koktajlu, a im dłużej mieszasz, tym konsystencja staje się gładsza i bardziej płynna.



2. Używasz niedojrzałych owoców 

Niedojrzałe owoce mogą znacznie pogorszyć smak naszego koktajlu, przede wszystkim są niewystarczająco słodkie i najczęściej w takiej sytuacji konieczne jest dodatkowe słodzenie, a przecież lepiej cieszyć się naturalną słodyczą owoców.



3. Nieświadomie dodajesz za dużo cukru 

Jest to często popełniany błąd, który niestety może się odbić na naszej wadze. Owoce mają w sobie dużo cukrów prostych i jeśli są dojrzałe, powinny nadać naszemu smoothie odpowiednią słodycz. Niestety zdarza się, że oprócz cukru z owoców, w naszym koktajlu znajdują się jeszcze inne rodzaje węglowodanów jak jogurty owocowe, soki, bakalie, granola, czy słodzone mleka roślinne. Każda taka dodatkowa substancja słodząca, sprawia, że nieświadomie dostarczamy sobie więcej niechcianego cukru i kalorii.



4. Nie dodajesz wystarczającej ilości błonnika

Dobrze by było, aby nasze koktajle były na tyle sycące, żeby mogły zastąpić pełnowartościowy posiłek, dlatego warto zadbać o to, by znalazło się w nim dużo błonnika, który nie tylko zapełnia nasze brzuchy, ale również poprawia trawienie i oczyszcza jelita. Owoce co prawda są dobrym źródłem błonnika, ale nie wszystkie zawierają go tak dużo, by zapełnić nas na kilka godzin, dlatego warto wiedzieć jakie owoce se sobą mieszać, oraz dodawać dużo bogatej w błonnik zieleniny, a także suplementy błonnikowe jak np. łupiny babki jajowatej.



5. Dodajesz wszystkie możliwe "Super Foods" naraz 

Jest to również powszechny błąd, stosowany zwłaszcza przez osoby rozpoczynające swoją przygodę z koktajlami. Udajesz się do sklepu ze zdrową żywnością i pakujesz do koszyka wszystkie zdrowe produkty, o których wcześniej słyszałeś, jak nasiona chia, spirulina, jagody goji, karob czy ostropest, a następnie wszystko to ładujesz "tonami" do swoich napojów, bo przecież to takie zdrowe.
Chociaż dobrze jest eksperymentować z różnymi dodatkami, warto się trzymać maksymalnie 3 składników superfoods, aby zapobiec pogorszeniu się smaku koktajlu. Co więcej, stosowanie tak dużej ilości drogich produktów wiąże się z ogromnymi wydatkami.



6. Skąpisz na białku

Owoce i warzywa są co prawda bogate w błonnik, ale może to być niewystarczające, by zastąpić nam pełnowartościowy posiłek, dlatego koktajle warto wzbogacać również białkiem. Białko można dostarczyć w postaci proszku (suplementu), jogurtów naturalnych, mleka, orzechów, czy mlecznych zamienników. Szczególnie warto o tym pamiętać, jeśli prowadzić aktywny styl życia, w końcu białko jest głównym składnikiem budulcowym naszych mięśni.



7. Nie czytasz składów produktów, które dodajesz

Jeśli oczywiście Twój koktajl składa się tylko z warzyw i owoców, to możesz jedynie zadbać, by pochodziły one z dobrego źródła. Jeśli natomiast stosujesz inne dodatki, o których wspomniałam powyżej, warto czytać etykiety produktów, by koktajl w rzeczywistości nie okazał się szkodliwy dla zdrowia. W takich składnikach mogą znaleźć się dodatkowe substancje słodzące, konserwanty czy inne niepożądane dodatki.



8. Dodajesz składniki, których tak naprawdę nie lubisz

Jeżeli koktajl ma być smaczny, to przede wszystkim musi składać się z produktów, które Ci smakują. Jeśli czegoś tak naprawdę nie lubisz, to nie warto tego dodawać, tylko dlatego, że jest zdrowe. Dodając składniki, których nie lubisz, zwiększasz prawdopodobieństwo dosładzania swojego koktajlu, by jakoś zniwelować niepożądane nuty smakowe, dlatego lepiej tego nie robić i tym samym nie narażać się na zniechęcenie do picia zdrowych koktajli. Eksperymentuj z różnymi składnikami, aż znajdziesz swoją ulubioną kompozycję smakową, która będzie przez długi czas cieszyć Twoje podniebienie :).




12 komentarzy:

  1. Bardzo fajny poradnik i na pewno przyda się wielu osobom :)

    OdpowiedzUsuń
  2. I try such cocktails sometimes, but I don't really like them XD

    OdpowiedzUsuń
  3. Swietne wiadomości,warto o nich wiedzieć.Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nice items, dear! So good recipe!
    Very useful and educative post. Like it.

    Visit me, and follow. See you soon. Maleficent

    OdpowiedzUsuń
  5. Que delicia! Amei ;D
    Obrigada pela visita, linda!
    Bom final de semana pra você!!
    Até mais. Beijinhos ;*

    https://suenefernandes.blogspot.com.br/

    OdpowiedzUsuń
  6. Looks delicious and healthy!
    Have a great weekend! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie piję tego typu koktajli ale uważam, że wpis jest bardzo ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Śmiało możemy powiedzieć, że my tych błędów na szczęście już nie popełniamy :)

    OdpowiedzUsuń