wtorek, 1 sierpnia 2017

Błędy, które spowalniają sprzątanie

Sprzątanie, choć konieczne, dla wielu osób jest czynnością nużącą i czasochłonną. Często, mimo włożonego wysiłku, efekt nie jest satysfakcjonujący, a my tracimy mnóstwo czasu. Okazuje się, że wiele osób popełnia podstawowe błędy podczas sprzątania, które znacząco je spowalniają i utrudniają. Warto je poznać i wyeliminować, aby sprzątanie stało się szybsze i efektywniejsze.


1. Złamanie zasady "Z góry na dół"

Odkurzanie czy wycieranie podłóg może się okazać trudnym zadaniem, jeśli je źle wykonujesz. Podczas porządków warto pamiętać o jednej istotnej zasadzie, że zawsze sprzątamy z góry na dół, a nie odwrotnie :). To samo dotyczy pozbywania się pajęczyn z sufitów, czy wycierania szafek - zawsze zaczynamy od góry, następnie przechodząc na niższy poziom, na końcu wycierając podłogę. W przeciwnym razie kurz i brud będzie spadał na odkurzoną/przetartą podłogę i w rezultacie trzeba będzie zaczynać porządki od nowa, co zdecydowanie nie przyspiesza prac porządkowych.

2. Zapominanie o czyszczeniu akcesoriów do sprzątania 

Rozpoczynając porządki warto pamiętać o tym, by używać do tego czystych przedmiotów do czyszczenia, a po zakończeniu pracy dokładnie je wypłukać/wyprać/oczyścić. Brudne mopy i szmatki nie zbiorą brudu i nie sprawią, że nasze mieszkanie będzie lśnić czystością, to samo dotyczy zapełnionego odkurzacza, zabrudzonych mioteł, szczotek i innych akcesoriów czyszczących. 

3. Czyszczenie płytek i ceramiki łazienkowej natychmiast po użyciu środka czystości

Podczas sprzątania łazienki, mycia płytek i ceramiki, warto pamiętać o zasadzie, by najpierw spryskać całość odpowiednim środkiem czystości i trochę odczekać. Dzięki temu brud zostanie zmiękczony i rozpuszczony, a my zaoszczędzimy sobie wysiłku podczas szorowania i pozbywanie się brudu zajmie zdecydowanie mniej czasu. 

4. Używanie zimnej wody do mycia 

Czasami zdarza się, że w pośpiechu nalewamy zimną/letnią wodę do wycierania podłóg, lub przepłukujemy taką wodą zabrudzone naczynia. To niestety nie jest dobry pomysł, ponieważ zimna woda nie usunie tłuszczu i nie domyje powierzchni tak dobrze jak gorąca, przez to musisz poświęcić więcej czasu na dokładne wymycie naczyń, zabrudzonej podłogi i innych powierzchni.

5. Stosowanie zbyt dużej ilości środków czystości 

Środki czyszczące są ważnym elementem prac porządkowych, bez nich ciężko sobie wyobrazić sprzątanie, warto jednak je stosować z umiarem, gdyż użycie zbyt dużej ilości płynu czy mleczka doprowadzi do tego, że w rezultacie będziemy myć powierzchnię dwa razy dłużej i ciężko będzie ją spłukać, albo zamiast lśnić pozostanie lepka. Dzięki stosowaniu środków czystości z umiarem, nie tylko zaoszczędzisz czas na doprowadzaniu powierzchni do błysku, ale także zaoszczędzisz pieniądze.

6. Pranie bez usuwania zabrudzeń na bieżąco 

Aby pranie szło sprawniej warto pamiętać o tym, żeby usuwać uporczywe plamy na bieżąco, przed włożeniem ubrania do kosza na pranie. Mocne zabrudzenie można przepłukać wodą, przetrzeć płynem do mycia naczyń lub odplamiaczem, wtedy będziemy mieć pewność, że plama zeszła, a ubranie jest w 100% czyste, dzięki temu nie będzie wymagało ponownego prania. 

7. Pomijanie etykiet środków czyszczących 

Stosowanie nieodpowiednich środków do danej powierzchni może ją uszkodzić, a także wydłużyć czas sprzątania. Zawsze czytaj etykiety i stosuj środki zgodnie z ich przeznaczeniem.

8. Mycie okien w słoneczny dzień 

Słońce powoduje szybkie wysychanie wody na szybach, co prowadzi do powstawania smug i zacieków. Najlepiej myć okna w pochmurny dzień lub wczesnym rankiem.

9. Brak planu i harmonogramu 

Sprzątanie bez planu to chaotyczne działanie, które pochłania mnóstwo czasu. Ustal harmonogram sprzątania i trzymaj się go. Możesz podzielić sprzątanie na mniejsze etapy, np. jedno pomieszczenie dziennie.

10. Zbyt duża ilość rzeczy 

Zagracone mieszkanie to więcej powierzchni do sprzątania i więcej czasu na to potrzebnego. Regularnie pozbywaj się niepotrzebnych rzeczy.

11. Brak odpowiednich akcesoriów 

Używanie starych, zużytych sprzętów, takich jak odkurzacz ze słabym ssaniem, z pewnością wydłuży czas sprzątania. Zainwestuj w dobrej jakości sprzęty, które ułatwią Ci pracę.

12. Niedokładne odkurzanie 

Szybkie przejechanie odkurzaczem po dywanie to strata czasu. Odkurzaj dokładnie, zwracając uwagę na trudno dostępne miejsca.

13. Mycie okien w słoneczny dzień 

Słońce powoduje szybkie wysychanie wody na szybach, co prowadzi do powstawania smug i zacieków. Najlepiej myć okna w pochmurny dzień lub wczesnym rankiem.

14. Brak wietrzenia powieszczeń 

Wietrzenie to ważny element sprzątania. Pozwala pozbyć się kurzu, alergenów i nieprzyjemnych zapachów.


Jak uniknąć błędów i przyspieszyć sprzątanie?
  • Zaplanuj sprzątanie: Ustal harmonogram i trzymaj się go.
  • Sprzątaj od góry do dołu: Zawsze zaczynaj od najwyższych punktów w pomieszczeniu.
  • Używaj czystych narzędzi: Regularnie pierz i wymieniaj mopy, ściereczki i gąbki.
  • Czytaj etykiety środków czyszczących: Stosuj odpowiednie środki do danej powierzchni.
  • Reaguj na plamy natychmiast: Im szybciej zareagujesz, tym łatwiej usuniesz plamę.
  • Pozbądź się zbędnych rzeczy: Im mniej rzeczy, tym mniej sprzątania.
  • Zainwestuj w dobrej jakości sprzęty: Ułatwią Ci pracę i zaoszczędzą czas.
  • Wietrz pomieszczenia: Regularne wietrzenie poprawia jakość powietrza i ułatwia sprzątanie.

Unikanie tych błędów pozwoli Ci zaoszczędzić czas i energię, a sprzątanie stanie się bardziej efektywne i przyjemne. Pamiętaj, że kluczem jest organizacja i systematyczność.

11 komentarzy:

  1. Świetne rady!
    Ja dodałabym do tego jeszcze punkt o nieprzerwanym sprzątaniu. U mnie jest z tym zawsze problem. Zaczynam coś, robię przerwę, ale jak już usiądę to później jest problem ze wstaniem i z kontynuacją czynności:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny post, bo i ja czasem popełniam te błędy :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznaję, zapominam czyścić akcesoria do sprzątania :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny poradnik :) Przyda się na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię takie praktyczne porady :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Wypisać i powiesić na ścianie xD

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapominam o punkcie drugim :(, z odkurzacza mąż wyrzuca śmieci bo ja nie zawsze słyszę, że silnik inaczej działa jak jest już zapełniony pojemnik.

    OdpowiedzUsuń